Deuren en muggen - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van merel jaspers - WaarBenJij.nu Deuren en muggen - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van merel jaspers - WaarBenJij.nu

Deuren en muggen

Blijf op de hoogte en volg merel

05 Februari 2015 | Nederland, Maastricht

Okay ik was al 10x begonnen aan een verslag maar er kwam steeds iets tussen. Dus bij deze HALLO allemaal hier is ze weer!!
Tot nu toe is het super hier! We hebben lekker weer, leuke mensen, leuk huisje en allerlei leuke dingen op het programma staan. Dus samengevat het is hier leuk.

In de eerste week hebben we vooral een beetje rond gekeken. We hebben een city tour gedaan waardoor we veel van de omgeving hebben gezien. We waren helaas een beetje laat vertrokken waardoor we niet op veel plaatsen uit konden stappen. We zijn ook veel gaan uiteten omdat het hier super goedkoop is. Dus helaas heb ik mijn kookkunsten nog niet kunnen laten zien.......of nouja proeven.

In de tweede week zijn we begonnen met onze stage. De eerste paar dagen zijn we naar projecten van CHOSA geweest in de townships. CHOSA financiert deze projecten en ze worden uitgevoerd door de lokale bevolking. Om voor het eerst een township in te rijden was wel een beetje vreemd. Want je hebt natuurlijk al allerlei verhalen gehoord over hoe gevaarlijk het allemaal is. Maar als eerst gingen we even een hapje eten. Volgens de mensen met wie we waren moesten we een Gwinya eten. Het smaakte als een oliebol met rookworst, was best lekker. Beetje vreemd maar wel lekker :P! haha
Daarna gingen we naar een paar projecten. Het waren tehuizen voor kinderen die hun ouders hadden verloren. Van de ene kant was het zielig om te zien dat die kinderen zo moesten leven. Aan de andere kant zag je wel dat ze met liefde werden verzorgd en dat ze het toch wel goed hadden ondanks alles. We zijn ook in een kinderopvang geweest in de QQ section dit is ook een deel van Khayelitsha maar hier zijn de omstandigheden echt slecht. De Shacks staan dicht op elkaar, zonder riolering ( dus je kan je voorstellen hoe dat ruikt). We bezochten de opvang op een super warme dag. Dus de opvang was een soort van oven geworden. Het was super heet binnen en buiten stond iemand met een waterslang het huisje nat te spuiten zodat de golfplaten niet te heet werden en dus nog meer warmte afgaven. De ruimte binnen was vrij klein maar was opgedeeld in ruimtes waar de kinderen per leeftijd bij elkaar zaten. De hitte leek hen niet te stoppen om dansjes en liedjes te zingen. en OMG zoooo SCHATTIG van die kleine donkere kindjes met super grote afro kapsels en luier om, die je met van de zwarte oogjes aan staren OMG als ik niet smolt van de hitte dan was het wel van hoe schattig ze waren. ( ik denk dat ik er een mee naar huis ga nemen :p)
We zijn deze week daar nog eens terug geweest om voor een paar uurtjes "mee te werken". Best lastig want ze spreken allemaal Xchosa en laat ik die taal nu toevallig niet beheersen. Het is een kliktaal, dus terwijl je een woord zegt moet je klikken. Echt lastig maar ik ben aan het oefenen. Maar het was wel leuk om daar een dag te zijn. Wederom super heet binnen maar dat stopt de kinderen niet om je aan te vallen en af te likken. Want JA op een gegeven moment werden mijn armen helemaal afgelikt door allemaal kinderen. Ik weet niet wat hen bezielde maar opeens bedachten ze zich dat ze me gingen lekken. Was even grappig, toen toch wel een beetje smerig....

We zijn deze week ook nog Lionshead opgeklommen. Echt super vet!!! Het eerste stuk viel wel mee maar het laatste was echt klimmen via touwen en handvatten. Bovenop hadden we super mooi uitzicht. Aan de ene kant zag je alleen wolken wat ook mooi was en aan de andere kant kon je kaapstad zien liggen. We hebben daar naar de zonsondergang gekeken, so pretty!! Maar toen moesten we weer in het donker omlaag en that´s another cookie. Maar gelukkig stonden er op de lastige stukjes brandweermannen die met zaklampen bij schenen. Het plan is om alle bergen minimaal 1 x op te klimmen. want het is zo mooi!!

Dan wil ik het nog even hebben over de deuren hier in zuid- afrika. In principe werken hier de deuren hetzelfde. Je doet hem open.....en dan weer dicht. Dit is mogelijk vanaf beide kanten.
Maar ik schijn problemen te hebben met de deuren hier. Het lijkt af en toe onmogelijk om ze open te krijgen of dicht. Want de eerste avond brak ik gewoon mijn sleutel in het slot af........Maar gelukkig ging die wel nog open en inmiddels is het gefixt!
Maar de andere deuren werken ook niet echt mee. Heel fijn als er tienduizend sloten zijn die je open en dicht moet maken wanneer je naar binnen of naar buiten wil. Maar goed als dat alles is ? Nee wacht er is nog iets...Muggen.

De muggen hier zijn echt super slim. Ik heb het idee dat ze in groepen samenwerken en één persoon per avond te grazen nemen. Dus ik ben helemaal lek gestoken en schijnbaar ben ik er ook nog een soort van allergisch voor. Want ik stond op een dag op, ik keek in de spiegel en ik schrok me helemaal te pletter. Ik had een super grote bult op mijn voorhoofd maar ECHT SUPER GROOT. Ik zag er uit alsof ik had gevochten of zoiets. En we waren die avond op stap geweest, dus dan zou iedereen gaan denken dat ik mijn hoofd ofzo had gestoten. Maar ik moest toch mijn kamer uit. Dus om de schrik voor iedereen te beperken kondigde ik het al aan en bedekte ik het met mijn hand. Toen ik mijn gezicht onthulde keek iedereen met geschokt aan. Want JA ik zag echt uit als een monster.
Maar dankzij een anti allergie pilletje en een coolpack kon ik me die dag nog wel vertonen op straat.

Nou dat was het wel een beetje. Er staan nog super veel dingen op het programma dus daar zal ik snel over vertellen. De foto´s laten nog een beetje op zich wachten, want het is nog een beetje lastig inschatten waar je je telefoon en camera wel en niet mee naar toe kan nemen. Want er wordt hier veel gestolen en al helemaal in de townships. Maar ik verzin er wel wat op, want ik wil jullie graag laten zien hoe het hier uit ziet en wat ik doe

Dan nog als laatste wil ik het nog even hebben over verbranden oogleden. Want jaa ook die kunnen verbranden in de zon en dat had ik natuurlijk weer hahaha. Ik zag opnieuw weer uit alsof iemand me had geslagen ofzo. Maar iedereen probeerde het nog een beetje te sugarcoaten, van Nee het ziet er net uit alsof je ogenschaduw op hebt. Uhu hele lelijke ogenschaduw dan. Maar Anyway ik ben weer genezen. Dus de afgelopen weken heb ik er heel charmant bij gelopen haha, maar niemand die me hier kent :p.

Jullie horen snel van mij!! Dikke kus voor iedereen die dit leest xx

  • 05 Februari 2015 - 16:13

    Manon:

    een echt Merel reisverslag, leuk! Doe voorzichtig met de deuren, muggen en lekkende kinderen. Maar vooral veel plezier :)

  • 05 Februari 2015 - 17:36

    Ellen En Georges:

    Hallo Merel, heerlijk om je verslag te lezen. Volgens ons beleef je de spreekwoordelijke tijd van je leven. Wij waren ooit ook in Kaapstad en in de township. Tsjaaaaa, die reuk. Maar ook de kracht om er weer iets van te maken. Bewondering voor al die mensen die bereid zijn handen uit te steken. Verder heerlijke omgeving daar. Wanneer ga de wijngebieden onveilig maken? Geniet, beleef en verwonder je. Gaat vast lukken. Liefs en een dikke poen.......

  • 05 Februari 2015 - 21:03

    Hanny Frijns:

    Hallo Merel
    Leuk om iets van jou te horen. Jij hebt in ieder geval niet stil gezeten. Het lijkt mij een hele ervaring om dit te mogen mee maken. Wat vlieg de tijd jij bent alweer twee weken daar. Nou meid nu dan maar de handen uit de mouwen steken en beginnen maar

  • 06 Februari 2015 - 01:51

    Merel Jaspers:

    haha ja Manon ik zal inderdaad voorzichtig zijn. Maar dat gaat wel goed komen!! En Ellen natuurlijk staat het bezoeken van Wijngebieden op mijn lijstje, we hebben al besloten dat we met de taxi gaan leek ons wel zo veilig. En Hanny wij gaan zeker hard aan het werk!! maar toch ook wel genieten natuurlijk he ;)

  • 06 Februari 2015 - 08:30

    Lex:

    Ola Merel.
    Suc6 daarginder,geneet er vaan ,Tis zoe um,ich bin trots op dich.
    Tot euver un paar weke in Sjengen City.
    :]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

merel

Actief sinds 21 Jan. 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 5080

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 24 April 2015

Kaapstad

Landen bezocht: